
PRO PŘEDŠKOLÁKY
DESATERO PRO RODIČE DĚTÍ PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU
Jak můžete pomoci svému dítěti před nástupem do základní školy
Věnujte dítěti soustředěnou pozornost, při rozhovoru s ním se nezabývejte jinou činností. Dejte mu najevo zájem a trpělivě ho vyslechněte. Posilujete jeho sebedůvěru a emoční stabilitu.
Povídejte si s dítětem a čtěte mu. Technologie nenahradí lidské slovo a osobní kontakt. Rozvíjíte řeč, slovní zásobu, pozornost, naslouchání, fantazii dítěte.
Vytvářejte takové situace, kdy se dítě učí jednat s jinými lidmi. Učí se uplatňovat základní společenská pravidla, nebát se komunikace v různém prostředí.
Podporujte dítě v poznávání okolního světa. Získává nové zkušenosti a poznatky, rozvíjí paměť, učí se nová slova.
Nabízejte dítěti různorodé hry a činnosti, sami se do nich zapojujte. Vaše účast posiluje jeho citovou zralost, dítě si osvojuje pravidla, učí se činnost dokončit.
Dbejte na dostatek přirozeného pohybu. Dítě si rozvíjí nejen pohybové dovednosti, ale i myšlení, koordinaci oka a ruky, grafomotoriku.
Zapojujte dítě do domácích prací a pověřujte ho drobnými úkoly. Podporujete jeho sebeobsluhu, samostatnost a zodpovědnost. Dítě se učí řešit problémy.
Upevňujte prostorovou orientaci dítěte. Porozumění pojmům nahoře, dole, vlevo, vpravo, před, za usnadní dítěti počátky čtení, psaní a počítání.
Trénujte s dítětem ranní vstávání a pravidelné ukládání k večernímu spánku. Usnadníte sobě i dítěti přechod na nový denní režim a plnění povinností.
Těšte se společně na školu. Pokud se dítě bude těšit do školy, adaptace na školní prostředí bude probíhat snadněji.
PŘÍPRAVA DĚTÍ MATEŘSKÉ ŠKOLY PRO SNADNĚJŠÍ PŘECHOD DO ZÁKLADNÍ ŠKOLY
Vstup do základní školy znamená pro dítě a pro celou rodinu velkou životní změnu. Učí se cíleně pracovat, poslouchat, soustředit se a plnit zadané úkoly. V novém prostředí se najednou spoléhá samo na sebe. Proto je jeho příprava na školu důležitá, jak ze strany mateřské školy, tak i rodiny.
Dítě vstupující do prvního ročníku základní školy by mělo být pro školu zralé a připravené, aby bez velkých potíží a trápení zvládlo její nároky a zátěž. Posouzení školní zralosti může být někdy obtížné, v takových případech je vhodnější ponechat rozhodnutí na pedagogicko-psychologické poradně.
Zákonný zástupce je povinen přihlásit dítě k zápisu k povinné školní docházce, a to v době od 1. dubna do 30. dubna kalendářního roku, v němž má dítě zahájit povinnou školní docházku. K zápisu do základní školy musíte jít s každým dítětem, které do 31. 8. tohoto roku dovrší věk 6 let.
Věk však není jediným kritériem zaručujícím dítěti úspěšný start ve škole.
Chceme, aby děti, které absolvují naši mateřskou školu, se na základní školu těšily a měly všechny předpoklady pro úspěšné zvládnutí nejen 1. ročníku. Přípravě předškoláků proto věnujeme nadstandardní péči.
Příprava předškoláků v mateřské škole probíhá průběžně, navíc se naše děti schází 1x týdně na intenzivním samostatném setkání.
- Je určeno pro děti, které se chystají v letošním školním roce k zápisu.
- Hravou formou se zaměřujeme na rozvoj smyslového vnímání, rozvoj jemné motoriky, snažíme se o komplexní rozvoj všech klíčových kompetencí potřebných pro úspěšný start v první třídě.
Nejdůležitější schopnosti, které do značné míry ovlivňují úspěšný start v 1. třídě, a které mimo jiné pravidelně rozvíjíme
- Rozvoj zrakového vnímání, analýzy, syntézy a paměti - např. najít co do skupiny nepatří dle barev, velikosti, vyhledávání stejných obrazců, odlišování rozdílného obrazce z řady stejných, skládání tvaru dle předlohy, určování barev a odstínů, apod..
- Rozvoj sluchového vnímání, rozvoj fonematického sluchu a paměti - např. kterou hláskou začíná a končí slovo, slovní fotbal, vymýšlení slov na hlásky, rozlišování slov bez vizuálního podnětu - znělé a neznělé hlásky-sykavky(zem - sem, noc - nos, vozy -vosy),rozlišování slov s vizuální podnětem -změna délky (lyže - líže, páni-paní),rozlišování slova bez vizuálního podnětu - změna délky (dráha - drahá, žila - žíla),rozlišování slova s vizuální podnětem - změna měkčení (nemá - němá, hrozny - hrozní),opakovaní více slov, zopakování rytmické struktury, apod.
- Rozvoj řeči a slovní zásoby - např. spontánní řečový projev dítěte s vizuálním podnětem, řečový projev dítěte bez vizuální podnětu (vymyslet či převyprávět pohádku, příběh), sestavování dějové posloupnosti a její popis, přiřadit, co k sobě patří a co ne, tvorba synonym, antonym, homonym (slova stejného zvuku, ale jiného významu), apod.
- Grafomotorika - nácvik správného držení těla, správného úchopu psacího načiní, uvolňovací cviky, nácvik správného tlaku na podložku, apod.
- Rozvoj matematických představ a prostorové představivosti - seznámení s číselnými pojmy, porovnávání - méně, více, pojmenování - malý - velký, seznámení s tvary kruh, čtverec, obdélník, trojúhelník, modelování číslic z modelíny, apod.
Důležité jsou i kompetence
- Samostatnost dítěte, sebeobsluha.
- Schopnost spolupráce, umět se přizpůsobit kolektivu.
- Vyjádřit a obhájit svůj názor a neprosazovat se na úkor svých vrstevníků.
- Během celé přípravy na školu respektujeme individuální rozvoj každého dítěte a maximálně podporujeme jeho rozvojové možnosti, protože každé dítě je ve svých schopnostech a dovednostech jiné. Výkony dětí nesrovnáváme, protože u této věkové skupiny je běžné, že mezi dětmi jsou rozdíly. A to v jejich vývoji i v jejich dosavadním učení. Pokud shledáme závažnější problém, konzultujeme tuto skutečnost s rodiči, případně doporučíme odborné vyšetření.
JAK MOHOU PRACOVAT RODIČE S DĚTMI?
- Učit dítě vnímat a rozlišovat čas, který je určený k práci a k zábavě (neodbíhat od rozdělané práce za novou činností).
- Často si s dítětem povídat a všímat si jeho výslovnosti.
- Hodnotit doma, jak plní své povinnosti a vést k pocitu odpovědnosti za svěřenou práci.
- Posilovat dětskou sebedůvěru - ty to určitě zvládneš.
- Pomocí her se s dítětem učit doma i venku (využít básničky, písničky, hádanky, popisovat věci kolem sebe, jmenovat číselnou řadu, odpovídat dětem na otázky).
- Má-li dítě zdravotní problémy, poradit se s lékařem, jak by se mohl zdravotní stav zlepšit ještě před vstupem do ZŠ.
- Je-li dítě levák nepřecvičovat ho, brát leváctví přirozeně!
- Těšit se společně s dítětem na školu a dítě školou nestrašit (věty typu: "Počkej, ve škole tě srovnají." mohou napáchat velké škody).